שאיבת שומן בבטן

המודעות האסתטית בכל גיל מאפיינת הן נשים והן גברים, הרצון לשמור על גזרה נאה ומראה גוף מהודק, ללא אזורים תפוחים המשנים את הצללית של הגוף משותפת לכולנו. אחד מן האזורים הקשים ביותר לעיצוב היא הבטן.

הצטברות של שומן בטני נוטה שלא להגיב היטב לפעילות גופנית ממוקדת או שינויים בתזונה. למרבה המזל, לרפואה האסתטית פתרון מצוין בדמות שאיבת שומן. אך מדוע דיאטה ופעילות גופנית לא תמיד עוזרים להיפטר מהשומן בבטן? האם כל אחד יכול לעבור שאיבת שומן? איך זה עובד ותוך כמה זמן רואים את התוצאות?

למה דיאטה ופעילות גופנית לא מצליחות להשפיע על השומן בבטן?

שמירה על תזונה מאוזנת ופעילות גופנית חשובים מאוד לבריאות, הם עוזרים להישאר במשקל גוף תקין, לשמור על האסתטיקה הכללית וההרגשה הטובה בכל גיל. אך ישנם אזורים בגוף שלא מגיבים לדיאטה ואפילו פעילות גופנית ממוקדת לא תמיד מצליחה להשפיע עליהם – אחד מהם הוא הבטן, במיוחד התחתונה. עם הגיל, עליות וירידות במשקל ושינויים הורמונליים, הריונות, התרופפות רקמות חיבור ורפיון שרירים משפיעים על פיזור השומן בבטן. מכיוון שלא ניתן להעלים תאי שומן אלא רק לכווץ אותם, המראה של הבטן לא יחזור לקדמותו חרף המאמצים. הדרך היחידה לסלק תאי שומן לחלוטין היא להוציא אותם בעזרת שאיבת שומן.

למי מתאים לעבור שאיבת שומן בבטן?

שאיבת שומן בבטן מתאימה לנשים וגברים החל מגיל 18 שרוצים להסיר את אותה שכבת שומן עיקשת מהבטן שלא מגיבה לדיאטה ופעילות גופנית ממוקדת. המועמדים האידיאליים נמצאים במשקל גוף תקין, בריאות כללית טובה ואיכות העור שלהם מתאימה לביצוע ההליך. שאיבת שומן לא מחליפה ירידה במשקל, היא כלי לעיצוב הבטן, למיצוק העור ופיסול אזור הבטן להחזרת בטן שטוחה יותר, אסתטית יותר וצעירה יותר.

שאיבת שומן בבטן תמונות לפני אחרי 

מהן השיטות לשאיבת שומן מהבטן?

ישנן מספר שיטות המשמשות לשאיבת שומן מהבטן:

  • שאיבה מסורתית ושאיבת שומן בשילוב רטט – בשיטות זו הרופא מניע את הקנולה (צינורית דקה) קדימה ואחורה. ניתן לשלב מכשור המייצר רטט ומקל על השאיבה.
  • שאיבת שומן בשילוב אולטרסאונד או מים – שילוב של גלי קול או זרם מים חזק מקלים על השאיבה, שיטות אלו יעילות יותר מן השיטה המסורתית אך פחות יעילות משיטות מתקדמות יותר.
  • שאיבה בשילוב גלי רדיו BodyTite – שיטה חדשנית בעזרתה ניתן לא רק לשאוב את השומן מן הגוף בקלות רבה יותר אלא גם למצק את העור בו זמנית.
  • שאיבת שומן בלייזר – לקצה הקנולה מחובר סיב לייזר שעוזר לפרק את תאי השומן ולהדק את העור.
  • ג׳י פלסמה (J-Plasma) – המכשיר המתקדם ביותר הנמצא בשימוש כיום, משלב בין גלי רדיו לגז הליום ויוצר אפקט פלזמה. האפקט יוצר אנרגיית חום ממוקדת ברקמת החיבור של תאי השומן ועוזר לכיווץ ומיצוק העור.

איך להתכונן לשאיבת שומן בטני?

יחסית לניתוחי בטן אחרים, שאיבת שומן היא הליך פשוט, במיוחד כשהוא נעשה תוך שימוש במכשור מתקדם ועל ידי כירורג מנוסה שזו היא המומחיות שלו. עם זאת, כדי לוודא שהמטופל יכול לעבור את ההליך בהצלחה ועם תוצאות טובות הרופא ירצה לערוך בדיקה של גמישות ואיכות העור, בדיקות דם ובמקרים מסוימים גם בדיקות נוספות כגון צילום חזה (בהתאם לנתוניו האישיים של כל מטופל, גילו ובריאותו הכללית). יש לרכוש בגד לחץ מיוחד להליך זה מצוות הקליניקה.

בערב שלפני הניתוח יש לאכול ארוחה טובה ולישון שנת לילה מלאה, לא לצרוך אלכוהול, וכמובן לא לקחת תרופות או תוספי תזונה מבלי לידע את הרופא מראש. בדר״כ יש צורך להיות בצום, הרופא יספק הנחיות בהתאם.

המלצת מטופלים

איך מבוצע הניתוח?

שאיבת שומן בבטן מבוצעת בחדר ניתוח בבית חולים פרטי בפיקוח משרד הבריאות. ההליך נמשך בין שעה לשלוש שעות. השאיבה מבוצעת על ידי החדרת צינורית דקה (קנולה) אל הבטן דרכה הרופא שואב את השומן. השומן נאסף אל מיכל איסוף המאפשר לרופא להיות במעקב על כמות השומן שנשאבת כדי לוודא שלא להוציא כמות גדולה מן הבטוח למטופל (עד 5 ליטרים). בסוף ההליך, הרופא בדרך כלל יבצע תפירה קטנה של החתך הניתוחי בתפרים מסיסים שאין צורך להסירם. לאחר מכן המטופל מועבר לאזור התאוששות עד להתפוגגותם המלאה של חומרי ההרדמה. השחרור מבית החולים יעשה באותו היום בחלוף כשלוש שעות מהפעולה.

מהן ההנחיות לאחר הניתוח?

לאחר השחרור מבית החולים יש לחזור הביתה למנוחה והחלמה, מומלץ לדאוג למלווה, אין לנהוג או להשתמש בתחבורה ציבורית. למרות שלא מדובר על ניתוח קשה יחסית להליכים כירורגיים אחרים, חשוב לקחת פסק זמן ממטלות הבית וחופש מן העבודה לפחות לשלושה ימים ועדיף לשבוע. הרופא יספק הנחיות מדויקות לשמירה על היגיינה באזור הניתוח. כמו כן, כדי לעודד החלמה מהירה יותר ולשמור על תוצאות הניתוח יש להקפיד על ההוראות הבאות:

  • ללבוש את בגד הלחץ בכל שעות היממה לתקופה של שלושה שבועות. בחלוף שלושה שבועות ועד שישה שבועות ללבוש את הבגד כ- 12 שעות ביממה בלבד (על פי הוראות הרופא), יש להוריד אותו כמובן בזמן הרחצה.
  • מומלץ שלא לכופף את אזור הבטן כמו בישיבה על כיסא למשך מספר שעות בעיקר בארבעת הימים שלאחר הפעולה , אחרי ארבעה ימים אין בעיה.
  • אין לבצע פעילות גופנית נמרצת בשלושת השבועות הראשונים שלאחר הפעולה. מומלץ למשל ללכת הליכה מתונה אך אין לעסוק בספורט של ממש (חדר כושר, שחיה, טניס וכן הלאה) עד לאישור מן הרופא.

רוב המטופלים יכולים לחזור לשגרה מתונה כבר אחרי שלושה ימים ועד שבוע של מנוחה והחלמה בבית. התפקוד בבית לאחר הפעולה הוא רגיל.

האם יש תופעות לוואי? סיכונים כלשהם?

הסיכונים בשאיבת שומן מהבטן בפרוטוקולים מודרניים מזעריים ומוגבלים לסיכונים כלליים של כל הליך כירורגי. אלו כוללים זיהום, נפיחות חריגה ודימום. הדרך הטובה ביותר להימנע מסיכונים אלו היא הקפדה על הוראות הרופא לפני ואחרי השאיבה וכמובן – בחירת מרפאה או בית חולים העובדים בתנאים סטריליים מוקפדים ומקצועיים ורופא המתמחה בתחום ומחזיק בניסיון ומיומנות רבה בשאיבות שומן.

מעבר לכך, לשאיבת שומן בטני ישנן תופעות לוואי הכוללות נפיחות, שטף דם ("סימן כחול") וכאב. אלו תופעות טבעיות שעוברות ללא כל התערבות תוך מספר ימים עד שבועות. מבחינת ניהול כאב, אפשר בהחלט להיעזר במשככי כאבים בהמלצת הרופא ואחות המרפאה. יסופק מרשם למשככי כאב מסוגים שונים והסבר מתי לקחת ואיזה סוג משכך במטרה למנוע את הכאב. כדי להקל על הנפיחות ניתן להיעזר בקומפרסים קרים לכ-15 דקות לסירוגין ובעיקר לבצע עיסוי לימפטי באמצעות מכשיר ייעודי או ידנית לפי הוראות הרופא. חשוב לזכור שכל מטופל מגיב אחרת להליכים ניתוחיים ועוצמת תופעות הלוואי אינדיבידואלית. כך או כך, מרבית המטופלים ירגישו הקלה ניכרת לאחר כשלושה ימים ועד שבוע ויוכלו לחזור לשגרת חיים מתונה.

האם שאיבת שומן בבטן משאירה צלקות?

שאיבת שומן הוא הליך שלא דורש חיתוך רחב של העור, הסימן היחיד הוא באזור הכניסה של הצינורית המשמשת לשאיבת השומן החוצה מן הגוף. הסימן קטן מאוד והרופא עושה כל שביכולתו כדי להסתיר אותו בקימורים הטבעיים של הגוף. לאחר כ-18 חודשים הסימן מתייצב ומתבהר ואם מקפידים לשמור על הוראות הרופא ושימוש במשחות המעודדות החלמה אסתטית, התוצאות על פי רוב מצוינות. אחרי תקופת ההחלמה הסופית של הסימן, רוב המטופלים מדווחים על היעלמות מוחלטת או כמעט מוחלטת שלו.

מתי רואים את התוצאות של שאיבת שומן בבטן?

רוב המטופלים ירגישו שינוי חיובי באזור כבר לאחר כשלושה שבועות. בתקופה זו הגוף מחלים, הנפיחות מן הניתוח יורדת והאזור מתייצב. במקרים מסוימים התוצאות יראו לאחר כחודשיים ולפעמים אפילו כחצי שנה. תוצאה סופית לחלוטין מתקבלת לאחר שנה, אך עיקר השינוי לטובה מתרחש עד כחודשיים-שלושה מהפעולה. ההבדל בזמן ההחלמה תלוי בשיטת השאיבה שנבחרה, היקפה, גילו של המטופל, איכות העור, הבריאות הכללית וכמובן – שמירה על הוראות הרופא לאחר ההליך.

לכמה זמן מחזיקות התוצאות?

שומן שנשאב מהבטן לא יחזור אליה לעולם כך שהשינוי מהבחינה הזו קבוע. יחד עם זאת, תנודות במשקל הגוף בעקבות שינויים הורמונליים והריונות יכולים להשפיע על התוצאות לטווח ארוך. מעבר לכך, מי ששומר על משקל גוף תקין, מקפיד על פעילות גופנית ותזונה מאוזנת יוכל ליהנות מבטן שטוחה יותר והדוקה יותר למשך שנים רבות, ולמעשה לכל החיים במידה ומשקל הגוף נשמר.

תשובות לשאלות נפוצות:

האם יש הגבלת גיל לשאיבת שומן מהבטן?

גיל כרונולוגי אינו בהכרח המדד להצלחת שאיבת שומן בבטן. נשים וגברים יכולים לעבור את ההליך כל עוד הם נמצאים בבריאות כללית טובה ואין סיבות שמונעות מהם לעבור הליכים ניתוחיים בעיקרם. עם זאת, לאיכות העור משמעות גדולה בסיכויי ההצלחה האסתטיים של השאיבה ולכן בדיקת רופא מומחה לשאיבת שומן חשובה כל כך. הרופא יכול להעריך את איכות העור, גמישותו ובריאותו ולהמליץ על שאיבת שומן או הליך אחר המתאים יותר להשגת התוצאות הרצויות.

האם נשים חייבות להמתין לסיום תקופת ההריונות והלידות כדי לעבור שאיבת שומן מהבטן?

בעוד שניתוחי בטן פלסטיים כמו מתיחת בטן מומלץ לדחות לשלב שאחרי הריונות ולידות, שאיבת שומן אפשר לעשות גם בין היריון להיריון. מכיוון ששאיבת השומן לא משפיעה על שרירי הבטן אין כל חשש לעבור את ההליך והוא לא ישפיע על הריונות עתידיים. נשים רבות בוחרות לעבור שאיבות קטנות בין הריונות כדי לשמור על מראה בטן שטוחה יותר והדוקה יותר.

מה הקשר בין שמירה על אורח חיים בריא לתוצאות הניתוח?

השומן שהוצא מן הגוף לא יחזור לאותו המקום לעולם, זה הוא אחד היתרונות הגדולים של שאיבת שומן. עם זאת, שינויים במשקל הגוף, חוסר פעילות גופנית ופעולות שמזיקות לבריאות הכללית כמו עישון, צריכת אלכוהול מרובה וכדומה עשויים להשפיע על תוצאות הניתוח. בטווח הקצר, ההחלמה מהירה וקלה יותר למי שנמצא בבריאות כללית טובה ומקפיד לשמור על כך. בטווח הארוך, שמירה על אורח חיים בריא הכולל תזונה מאוזנת ופעילות גופנית יעזור ליהנות מתוצאות הניתוח לשנים קדימה.

למידע נוסף על טיפולי שאיבת שומן:

שאיבת שומן

בודי טייט

שאיבת שומן בלייזר

ג'י פלזמה

ד"ר חיים הלוי
ד"ר חיים הלוי

מומחה לשאיבת שומן בעל שם עולמי
ניסיון של למעלה מ-2,500 טיפולים

ד"ר חיים הלוי

לפגישת ייעוץ