שאיבת שומן בירכיים

הירכיים הן אזור בולט מאוד בגוף האדם, ירכיים פרופורציונליות, הדוקות ואסתטיות משפיעות על המראה הכללי בצורה ניכרת. כאשר הירכיים לא סימטריות, כאשר ישנה הצטברות של שומן באזור שיוצר מראה תפוח מידי ולא אחיד.

ההשפעה על האסתטיקה הכללית והצללית של הגוף יכולה להיות משמעותית. הדרך הטובה ביותר להיפטר משומן עיקש בירכיים ולעצב מחדש את הגוף היא על ידי שאיבת שומן. אך מדוע פעילות גופנית לא תמיד משפיעה על הירכיים? איך עושים את שאיבת השומן ותוך כמה זמן רואים את התוצאות?

למה פעילות גופנית ממוקדת ודיאטה לא מצליחות להשפיע על צורת הירכיים?

פיזור השומן בגוף תלוי במידה רבה בנטייה גנטית, שינויים הורמונליים תלויי גיל, אורח חיים ועליות וירידות במשקל לאורך השנים. פעילות גופנית ממוקדת ושמירה על משקל גוף תקין אמנם משפיעות על צורת הירכיים, אך מי שסובל מעודף שומן באזור עשוי לגלות שההשפעה קטנה וצורת הירכיים לא משתנה רבות גם בעקבות מאמצי חיטוב. הסיבה לכך היא שתאי שומן שהתקבעו באזור מסוים בגופנו אינם נעלמים, לא ניתן להסיר אותם על ידי ירידה במשקל (הם אמנם מתכווצים אך לא יוצאים מן הגוף), פעילות גופנית ממוקדת עוזרת לחטב את השרירים אך השומן העיקש עדיין נותר במקומו ומשפיע על צורת הירך. הדרך היחידה לשנות את הפרופורציות של הירכיים ולהיפטר משכבת השומן העיקש היא על ידי שאיבת שומן.

למי מתאים לעבור שאיבת שומן בירכיים?

שאיבת שומן בירכיים מתאימה למי שסובל מעודף רקמת שומן באזור הירך החיצונית או הפנימית היוצרת מראה לא מאוזן ותפוח המשפיע על הפרופורציות של הגוף. המועמד האידיאלי הוא מי שמשקל גופו תקין עד מעט מעל הממוצע, אינו סובל מעודפי עור משמעותיים באזור ונמצא בבריאות כללית טובה. מכיוון שכמות השומן הנשאבת מוגבלת – עד 5 ליטרים בלבד, הניתוח לא מיועד לירידה במשקל, אלא לעיצוב מחדש של אזור הירכיים ליצירת צללית מחמיאה יותר ואסתטית.

המלצת מטופלים

מהן השיטות לביצוע שאיבת שומן בירכיים?

הבסיס של שאיבת שומן הוא פירוק והוצאת השומן מן האזור הנבחר על ידי מכשור ייעודי הכולל קנולה (צינורית דקה) המחוברת אל מכשיר השאיבה. ההבדל בין השיטות השונות נעוץ במכשיר התומך בשאיבה ומיצוק העור:

  • שאיבת שומן בשילוב גלי קול (אוטרסאונד) – טרם החדרת הקנולה, מכשיר אולטרסאונד המפיק גלי קול מפרק את תאי השומן ומקל על תהליך השאיבה. שיטה זו עוזרת למצק את העור, היא אמנם יעילה אך פחות משיטות מתקדמות יותר.
  • שאיבת שומן בשילוב גלי רדיו (BodyTite) – לפני שהמנתח מחדיר את הקנולה, מתמר המפיק גלי רדיו גורם לחימום קצה הצינורית. פעולת המכשיר מאפשרת לפרק את תאי השומן לנוזל וצריבה של כלי הדם באזור וכתוצאה מכך הפחתה משמעותית של הסיכון לדימום. כמו כן, עצם פעולת החימום מעודדת החלמה מדויקת יותר על ידי מיצוק העור.
  • ג׳י פלסמה (J-Plasma) – המכשיר המתקדם ביותר כיום בתחום שאיבת השומן. מדובר על טכנולוגיה מהפכנית המשלבת בין גלי רדיו לגז הליום ליצירת אפקט פלסמה. אפקט הפלסמה מעביר את אנרגיית החום של גלי הרדיו אל תאי השומן באופן ממוקד, מכווץ את העור וממצק אותו. התוצאות של שיטה זו מרשימות וכיום היא הסטנדרט הטיפולי הגבוה ביותר.

איך להתכונן לשאיבת שומן בירכיים?

שאיבת שומן היא אמנם ניתוח אך ביחס לניתוחים פלסטיים אחרים מדובר על הליך פשוט, במיוחד כאשר הוא נעשה על ידי מנתח שזו מומחיותו ותוך שימוש בציוד מתקדם לתמיכה בתהליך השאיבה ומיצוק העור. עם זאת, על מנת לוודא את הצלחת ההליך הרופא ירצה לערוך ראשית בדיקה של גמישות העור, בדיקות דם טרום כירורגיות ובמקרים מסוימים בדיקות נוספות כמו צילום חזה וא.ק.ג בהתאם לגילו ובריאותו הכללית של המטופל.

טרם הניתוח יש לרכוש בגד לחץ שישמש מיד לאחר ההליך לתמיכה בתוצאות הניתוח. בערב שלפני שאיבת השומן יש לאכול ארוחה טובה ולישון שנת לילה מלאה, אין לצרוך אלכוהול ואין לקחת תרופות או תוספי תזונה ללא ידיעת הרופא. מכיוון שההליך מבוצע לרוב בהרדמה מלאה יש צורך להיות בצום של 6 עד 8 שעות, הנחיות מדויקות יינתנו על ידי הרופא.

איך מבוצע ההליך?

שאיבת שומן מן הירכיים מבוצעת בבית חולים פרטי בפיקוח משרד הבריאות, בחדר ניתוח תחת תנאים סטריליים. ההליך נמשך כשעה עד שעתיים בלבד בהרדמה מלאה. לאחר ההרדמה, המנתח מחדיר צינורית דקה המכונה "קנולה" אל האזור הנבחר דרכה נשאב השומן אל מחוץ לגוף. השומן נאסף אל מיכל איסוף המאפשר למנתח להיות במעקב על כמות השומן הנשאבת (עד 5 ליטרים ולרוב לא יותר משניים-שלושה). בסוף ההליך בדרך כלל מבצעים תפירה קטנה של החתך בתפרים מסיסים שאין צורך להסירם. בתום הניתוח המטופל מועבר לאזור התאוששות עד לחזרה לערות מלאה. המטופל ישתחרר לביתו כבר באותו היום ללא צורך באשפוז.

מהן ההנחיות לאחר הניתוח?

לאחר השחרור מבית החולים יש לחזור הביתה למנוחה, על המטופל לדאוג למלווה שכן אין לנהוג או לנסוע בתחבורה ציבורית מיד לאחר הניתוח. מומלץ לקחת שניים-שלושה ימי חופשה מן העבודה. למרות ששאיבת שומן מהירכיים אינה ניתוח "גדול" בכל זאת חשוב לקחת פסק זמן משגרת החיים ולאפשר לגוף להתאושש ולהחלים. הרופא יספק הוראות מדויקות בדבר שמירה על היגיינה באזור הניתוח ומרשם למשככי כאבים ואנטיביוטיקה במידת הצורך. בנוסף, כדי לתמוך בהחלמה מהירה ושמירה על תוצאות הניתוח יש להקפיד על ההוראות הבאות:

  • ללבוש בגד לחץ 24 שעות ביממה למשך שלושת השבועות הראשונים. לאחר מכן יש ללבוש אותו ל-12 שעות ביממה למשך כשלושה שבועות(לפי הוראות הרופא), יש להסיר אותו כמובן בזמן הרחצה.
  • אין לבצע פעילות גופנית נמרצת עד לאישור מן הרופא. בימים הראשונים בבית מומלץ לא לבצע מטלות הדורשות מאמץ פיזי ניכר כמו ניקיון הבית, הרמת משאות כבדים וכד'. לאחר כשבוע ניתן ורצוי לעסוק בפעילות מתונה כמו הליכה אך אין לבצע ספורט של ממש (חדר כושר, ריצה, שחייה וכד') עד לאישור מהרופא.

מרבית המטופלים יוכלו לחזור לשגרת חיים מתונה לאחר כשלושה ימים ועד שבוע, חזרה לשגרת חיים הכוללת פעילות גופנית מאומצת, עבודה פיזית ופעילויות הדורשות מאמץ ניכר אפשרית לאחר כשלושה שבועות ובאישור הרופא.

האם ישנן תופעות לוואי? סיכונים כלשהם?

שאיבת שומן בכלל ושאיבת שומן מהירכיים בפרט היא מההליכים הבטוחים והנפוצים ביותר ברפואה הפלסטית. מעבר לסיכונים כלליים של כל הליך ניתוחי כמו זיהום, נפיחות חריגה, סיכוני הרדמה כללית ודימום אין בשאיבת שומן סיכון חריג כלשהו. הדרך הטובה ביותר למזער את הסיכונים היא על ידי בחירת בית חולים העובד בפרוטוקולים כירורגיים מוקפדים וכמובן – רופא מנתח המומחה בשאיבות שומן ומחזיק בניסיון, ידע, ומיומנות גבוהה בתחום.

מעבר לכך, לאחר שאיבת שומן בירכיים יתכנו תופעות לוואי פוסט כירורגיות סטנדרטיות הכוללות נפיחות באזור השאיבה, לפעמים הופעת בצקת, שטף דם או אדמומיות, חוסר נוחות וכאב. אלו תופעות לוואי טבעיות שעוברות גם ללא כל התערבות לאחר מספר ימים ועד כשלושה שבועות. כדי להקל על הנפיחות אפשר להיעזר בקומפרסים קרים לכ-15 ד' לסירוגין ובמשככי כאבים לפי המלצת הרופא. חשוב לזכור שכל מטופל מגיב אחרת להליכים כירורגיים ועוצמת תופעות הלוואי היא אישית לכל אדם. עם זאת, רוב המטופלים יוכלו לחזור לשגרת חיים מתונה לאחר מספר ימי מנוחה ולאחר כשלושה שבועות לשגרת חיים רגילה ומלאה.

האם שאיבת שומן בירכיים משאירה צלקות?

אחד היתרונות הגדולים של שאיבת שומן היא שמדובר בהליך מתון יחסית לניתוחים פלסטיים נרחבים. החיתוך היחיד הנעשה בעור הוא במיקום בו מוחדרת הקנולה דרכה נשאב השומן אל מחוץ לגוף. החתך קטן מאוד, ממוקם על ידי המנתח בקפלים הטבעיים של הגוף ולאחר כ-18 חודשים בדרך כלל, הצלקת הנוצרת בעקבותיו כמעט בלתי מורגשת. כך גם בשאיבת שומן בירכיים, את החתך ממקמים באזור נסתר שאינו בולט לעין ומרבית המטופלים העוברים את ההליך מדווחים על תוצאות מצוינות כולל מצבו של הסימן הניתוחי.

תמונות לפני ואחרי שאיבת שומן בירכיים פנימיות

תוך כמה זמן רואים את התוצאות?

תוצאות הניתוח ניכרות לאחר תקופת החלמה ראשונית של כשלושה שבועות. בזמן זה הנפיחות לאחר ההליך יורדת ואפשר להתחיל לראות שינוי משמעותי בצורת הירכיים. את התוצאה הסופית אפשר לראות לאחר כשלושה עד שישה חודשים מיום הניתוח. בזמן זה הגוף מחלים והאזור מתייצב, העור מתמצק והירך מתהדקת עד למראה הסופי.

האם תוצאות הניתוח קבועות?

שומן שנשאב מן הגוף לא יכול להתפתח מחדש באותו מקום שכן תאי שומן אינן "צומחים" בגוף האדם, אנו נולדים עם רוב תאי השומן שילוו אותנו לשארית חיינו ומיעוט מתווסף עד לגיל 20. האזור שעבר שאיבת שומן יישאר לנצח ללא אותם תאים שהוצאו ממנו. עם זאת, שינויים במשקל הגוף, חוסר פעילות גופנית ואי שמירה על אורח חיים בריא (עישון, תזונה בלתי מאוזנת, שתיית אלכוהול מרובה וכד') עשויים להשפיע על תוצאות הניתוח לטווח הארוך. הדרך הטובה ביותר לשמור על תוצאות שאיבת השומן לשנים קדימה היא להקפיד על פעילות גופנית ותזונה בריאה, הימנעות מהרגלים המזיקים לגוף האדם ושמירה כללית על בריאות איתנה.

תשובות לשאלות נפוצות:

האם אפשר לעשות שאיבת שומן בירכיים בכל גיל?

באופן עקרוני, אין הגבלת גיל לשאיבת שומן בירכיים. המדד להצלחת ההליך הוא לא בהכרח גיל כרונולוגי אלא איכות העור והמאפיינים הפיזיולוגיים האינדיבידואליים לכל אדם. לכן, בדיקה של רופא מומחה בשאיבת שומן היא הדרך הטובה ביותר להעריך את סיכויי ההצלחה ולא דווקא הגיל של המטופל. הרופא יבדוק את איכות העור בירכיים, גמישותו ובריאותו, את פיזור השומן וכמובן את בריאותו הכללית של המטופל. לאור אלו הוא ימליץ על ההליך הנכון ביותר לשינוי מראה הירכיים להשגת התוצאות האסתטיות הרצויות.

האם ניתן לשלב שאיבת שומן בירכיים עם הליכים נוספים?

אכן, ניתן לשלב שאיבת שומן מהירכיים עם שאיבת שומן גם באזורים אחרים בגוף. ההחלטה האם לבצע מספר שאיבות בהליך אחד תלויה בהיקף השאיבה, בריאותו של המטופל וזמן ההרדמה הצפוי  ונעשית על ידי המנתח לאור ניסיונו. במקרים מסוימים אפשר לבצע יותר משאיבה אחת ובאחרים המנתח ימליץ על שאיבת שומן מכל אזור בהליך נפרד.

האם שאיבת שומן מהירכיים מתאימה גם לגברים?

הצטברות שומן בירכיים אמנם נפוצה יותר בנשים מאשר בגברים אך יכולה להופיע גם בגברים בכל גיל. פיזור השומן בגוף תלוי לא רק בגנטיקה אלא יכול להיות מושפע גם מעליות וירידות במשקל, שינויים תלויי גיל, היעדר פעילות גופנית ואי הקפדה על אורח חיים בריא ומסיבות נוספות. גברים שאינם מרוצים ממראה הירכיים שלהם, מי שסובל מעודף שומן הגורם למראה עגלגל ותפוח בהחלט יכולים לעבור את ההליך וליהנות מגזרת ירכיים גברית יותר והדוקה יותר.

תמונות לפני ואחרי שאיבת שומן בירכיים חיצוניותי

למידע נוסף על טיפולי שאיבת שומן:

שאיבת שומן

בודי טייט

שאיבת שומן בלייזר

ג'י פלזמה

ד"ר חיים הלוי
ד"ר חיים הלוי

מומחה לשאיבת שומן בעל שם עולמי
ניסיון של למעלה מ-2,500 טיפולים

ד"ר חיים הלוי

לפגישת ייעוץ