שאיבת שומן סיכונים

שאיבת שומן הוא אחד ההליכים הנפוצים, היעילים והבטוחים ביותר ברפואה הפלסטית. לשאיבת שומן יכולות להיות תוצאות דרמטיות מאוד והשפעה ניכרת על המראה, הגזרה והאסתטיקה של הגוף. עם זאת, כבכל ניתוח, ישנם כמה סיכונים שחשוב לתת עליהם את הדעת לפני שמחליטים לעבור את ההליך.

סיכונים המשותפים להליכים כירורגיים

כל הליך כירורגי בו נעשה חיתוך בעור טומן בחובו מספר סיכונים בין אם מדובר על הליך זעיר פולשני או ניתוח מורכב. אלו כוללים זיהום, דימום יתר ונפיחות חריגה. כדי למזער את הסיכון לזיהום, שאיבת שומן נעשית בבית חולים בחדר ניתוח תחת תנאים סטריליים. שמירה על הוראות הרופא בדבר הטיפול בפצע הניתוחי חשובה גם היא כדי למנוע זיהום. כמו כן, הרופא ירצה לוודא שהמטופל אינו סובל ממחלות רקע שעלולות להשפיע על קרישת הדם או לגרום לנפיחות חריגה לאחר הניתוח.

אובדן תחושה מקומית

במקרים מסוימים, לאחר שאיבת שומן ישנם מטופלים המדווחים על אובדן תחושה מקומית. אובדן התחושה באזור יכול להיות כתוצאה מנפיחות פוסט כירורגית צפויה או בשל שינוי בסיבי העצבים. במרבית המקרים, לאחר תקופת ההחלמה הראשונית התחושה חוזרת, במקרים אחרים, התחושה תחזור לאחר מספר חודשים. במקרים נדירים, ייתכן אובדן תחושה קבוע.

סיכונים הקשורים להרדמה כללית/מלאה

מרבית שאיבות השומן מבוצעות תחת הרדמה מלאה. אמנם הרדמה מלאה היא הליך בטוח ונפוץ מאוד (משמש אפילו בילדים במידת הצורך) יש לו תופעות לוואי וסיכונים שחשוב להכיר. הסיכון המרכזי הוא מצוקה נשימתית ותגובה שלילית לחומרי ההרדמה. מדובר על מקרים נדירים מאוד שמנוהלים על ידי הצוות הרפואי בבית החולים עד להתאוששות מלאה של המטופל. לאחר התעוררות מההרדמה ולמשך כ-24 עד 72 שעות תיתכן עייפות מוגברת, חוסר ריכוז ורצון לישון. אלו תופעות טבעיות שיחלפו מעצמן, להרדמה כללית אין תופעות לוואי ארוכות טווח.

סיכונים נדירים

בעבר, שאיבות שומן בוצעו בהיקפים גדולים של מעל 5 ליטר שומן. כתוצאה מכך שיעור הסיבוכים היה גבוה יחסית כולל סיכון לשינוי במאזן הנוזלים בגוף, ירידה בהמוגלובין ותחסיף שומני. כיום, שאיבות שומן מוגבלות לעד 5 ליטרים בשאיבה אחת. במרבית המקרים הרופא ישאב כמות שומן קטנה בהרבה. המטרה היא שאיבה "קטנה" ככל הניתן עם התוצאות הטובות ביותר שניתן.  כיום, סיבוכים אלו נדירים מאוד בשל טכניקות מתקדמות ופרוטוקולים כירורגיים מודרניים.

תופעות לוואי נפוצות בתקופת ההחלמה

לשאיבת שומן אמנם שכיחות סיבוכים נמוכה וסיכוני מעטים, אך בהחלט ייתכנו תופעות לוואי לאחר הניתוח. עוצמת תופעות הלוואי אינדיווידואלית לכל מטופל. בתקופת ההחלמה הראשונית האורכת בין 5 ימים לכשבועיים (תלוי באזור השאיבה והיקפה, טכניקת השאיבה, גיל המטופל וקצב החלמה אישי) ייתכנו תופעות לוואי כגון:

  • שטף דם – "סימן כחול", תופעה נפוצה מאוד, חלק מתהליך ההחלמה הטבעי של הגוף לאחר הליכים כירורגיים. שטף הדם יחלוף מעצמו ללא כל התערבות לאחר תקופת ההחלמה.
  • נפיחות – האזור המנותח עשוי לסבול מנפיחות למשך מספר שבועות ואפילו חודשים לאחר הניתוח. ככל שהזמן עובר הנפיחות פוחתת. כדי למזער נפיחות ובצקות יש להשתמש בבגד לחץ לפי הוראות הרופא. בימים הראשונים לאחר הניתוח אפשר להיעזר גם בקומפרסים קרים לכ-15 ד' לסירוגין.
  • אי נוחות וכאב – עוצמת הכאב לאחר הניתוח משנה מאדם לאדם. אך באופן כללי, לאחר שאיבת שומן לא אמור להיות כאב חריג שלא ניתן לנהל בעזרת תרופות כמו איבופרופן ואופטלגין. יש לקחת את משככי הכאבים במשורה ולפי הוראות הרופא עד חלוף אי הנוחות והכאב.

בנוסף, אחת מתופעות הלוואי של כל ניתוח הוא קיומו של סימן ניתוחי. הצטלקות חריגה היא תופעה נדירה ומרבית המטופלים מדווחים על סימן קטן אשר מתבהר והופך בלתי מורגש לאחר כ-18 ח'. הסימן הניתוחי בשאיבת שומן זעיר ואורכו כמה מילימטרים בלבד. הכירורג הפלסטי שואף להסתיר בקפלים הטבעיים של הגוף ולרוב, לאחר כ-24 חודשים הוא דוהה וכמעט ונעלם.

שאיבת שומן סיכונים

Picture of ד"ר חיים הלוי
ד"ר חיים הלוי

מומחה לשאיבת שומן בעל שם עולמי
ניסיון של למעלה מ-2,500 טיפולים

ד"ר חיים הלוי

ד"ר חיים הלוי

מומחה לשאיבת שומן בעל שם עולמי עם ניסיון של מעל 2,500 טיפולים

לפגישת ייעוץ